Adverteren op Facebook: hoe moet dat?

Adverteren op Facebook kan op verschillende manieren. Ik zal in deze blog de meest voorkomende advertentie behandelen, namelijk een advertentie op Facebook die naar je website leidt.

Adverteren op Facebook is alleen mogelijk als je een Facebookpagina hebt. Heb je nog geen pagina? Dan kun je deze hier aanmaken.

Stap 1

De eerste stap is een advertentieaccount aanmaken op Facebook. Daar kun je deze pagina voor gebruiken. Het kan even duren voordat je kan adverteren, aangezien Facebook zeker moet weten of jij een bedrijf bent. Dus maak niet een uur voordat je wil adverteren een advertentieaccount aan.

Stap 2

Heb je dit gedaan? Dan kan je beginnen met het maken van een advertentie. Aan de linkerkant bij je nieuwsfeed van Facebook staat nu Advertentiebeheer. Hier kun je al je advertenties aanmaken en beheren. Zie je advertentiebeheer niet staan? Ga dan naar je Facebookpagina en klik rechtsboven op Publiek Uitbreiden.

Klik rechts op Advertentie maken. Je krijgt nu een lijst te zien met advertenties die je kunt maken. Je kan o.a. je Facebookpagina promoten, een evenement promoten en mensen naar je website sturen. Voor deze laatste mogelijkheid ga ik, zoals ik al zei, je laten zien hoe dit moet.

Als je geklikt hebt op Verkeer, krijg je de mogelijkheid om je campagne een naam te geven. Klik vervolgens op Doorgaan.

Stap 3

Vervolgens moet je kiezen wat je wil met je advertentie. Wil je mensen naar je website sturen of naar een bepaalde app. In dit geval kies ik voor naar een website.
Daarna moet je je doelgroep bepalen. Je kan selecteren op locatie, leeftijd, geslacht, taal en interesses. Dus stel je wilt adverteren met tennisballen. Dan kan je een doelgroep van 50 km in de omtrek selecteren, 16 t/m 65 jaar en geïnteresseerd in tennis. Het interesse gedeelte is misschien wel het belangrijkste gedeelte van adverteren op Facebook. Via deze optie kan je je doelgroep heel precies targetten.

Hierna komt het budgetgedeelte. Je kan aangeven hoeveel je per dag uit wil geven of je kan een bepaalde looptijd aangeven. Aan de rechterkant kun je zien hoeveel personen je dagelijks kan bereiken.

Stap 4

De laatste stap is het opmaken van je advertentie. Hier bepaal je welke afbeelding je bij je advertentie zet, welke titel, welke tekst en, niet te vergeten, de link waar je je targets heen wilt sturen. Een belangrijk iets om niet te vergeten is de actieknop. Deze knop helpt bij het triggeren van een actie op jouw advertentie, bijvoorbeeld Meer informatie of Claim deze aanbieding.
Vergeet niet dat er op de afbeelding die je gebruikt maar 20% tekst mag staan. Anders wordt de advertentie afgekeurd. Dit doet Facebook om het geen reclamebord laten te worden.

Ben je tevreden over je advertentie dan klik je op Bestelling plaatsen. Nu wordt de advertentie door Facebook bekeken en goed- of afgekeurd. Je advertentie wordt in eerste instantie snel goedgekeurd, maar hij kan na enkele uren alsnog afgekeurd worden, omdat Facebook alle advertenties persoonlijk controleert.

De statistieken van je advertenties kun je bekijken bij Advertentiebeheer. Hier kun je zien hoeveel personen je advertentie hebben gezien, waar ze op geklikt hebben of en hoeveel budget je nog over hebt.

Heb je nog vragen over adverteren via Facebook of wil je graag dat wij je hier bij helpen? Geen probleem. Stel je vragen hieronder of neem direct contact met mij op door hier te klikken. Ik help je graag.

Reacties

Er is nog geen reactie geleverd. Wees de eerste!

Laat een reactie achter